Annonsera på Facebook

Annonsera på facebookannonsera på facebook

Facebook är en av världen störta sociala nätverk, med miljontals användare. I Sverige använder över 4 miljoner människor Facebook, vilket gör det till en väldigt intressant kanal att marknadsföra sig i. Idag användare större delen av alla företag en så kallad företagspresentation på Facebook.

Annonsera på Facebook har blivit allt mer populärt, speciellt på senare tid när det kommit ännu fler sätt att vara synlig. Några av dessa exempel är Facebook Dynamiska Produkt Annonser, Multi-bildannonser mm. Genom att rikta annonseringen till dem som visar ett intresse för dina produkter eller tjänster, skapar du goda förutsättningar för att lyckas med lönsam Facebook annonsering. Som du säkert själv redan märkt så finns det flera olika sätt att vara synlig med annons på Facebook, genom att annonsera i nyhetsflödet skapar du annonser som fångar uppmärksamheten på ett naturligt sätt.

Annonsformat Facebookfacebook annons

En av anledningar som gör att det är väldigt bra att annonsera på Facebook är dess olika annonsformat. Som du säkert noterat så finns det olika former och placeringar för annonserna. När det kommer till placeringar kan du antigen välja att annonsera i nyhetsflödet (dator & mobil) & höger holumnen. Men vilka annonsformat finns det?

Klassisk annons: En klassisk Facebook annons består utav en bild, text, rubrik, beskrivning, CTA, visningsadress, landningssida och företagssida.

Multi-bildannonser: En multi-bildannons består precis som en klassisk annons utav en bild, text, rubrik, beskrivning, visningsadress, landningssida och företagssida (med undantag för CTA). Skillnaden är att du kan använda flera olika bilder, för att skapa en ”bredare” annons.

Produkt Annonser (PA): En produkt annons (PA) består precis som en multi-bildannons av flera olika bilder (produkter), men tillskillnad ifrån en multi-bildannons så kan du använda dig utav en CTA på samtliga bilder.

Videoannons: En video annons består utav en text, rubrik, beskrivning, multi-bildannonsvideo, thumbnail, företagssida, visningsadress och landningssida.

Fördelar med att annonsera på Facebook:

  • Cross-Device annonsering (Nå kunder som besökt din hemsida på datorn i mobilen)
  • Mätbar annonsering
  • Tillgång till en unik målgruppsdata för dina kunder
  • CPC / CPM

Har du några frågor eller funderingar kring hur du kan lyckas med en lönsam facebook annonsering? Isåfall är du varmt välkommen att kontakta mig på nicklas.krus@gmail.com.

Tack o bock!