Instagram annonsering

Instagram Annonseringinstagram annonsering

Instagram annonsering har på senare tid blivit en riktig snackis. Det är en ny produkt vilket medför en hel del frågor och funderingar. När släpps det i Sverige? Vad kostar klicken? Vad ligger fokus, performance eller branding. Ja listan kan göras lång. Jag tänkte lyfta några av dessa frågor så du snabbt och smidigt kan komma igång med din Instagram annonsering.

Det första du behöver är ett Facebook Business Manager och ett Instagram-konto. Facebook Business Manager är relativt nytt verktyg ifrån Facebook. Detta ger dig möjligheten att samla alla dina annonskonton, företagssidor och produktkataloger i samma konto. Du kan även med några knapptryck fördela dessa med alla som är ansluta till just din Business Manager. När du har skapat dessa konton kopplar du dem via Business Manager.

Fördelar med Instagram annonsering

Det finns många fördelar med att annonsera på Instagram, oavsett vertikal. Av den information vi fått av Facebook tyder mycket på att Instagram som annonskanal bör användas för branding. En fråga som många bör ställa sig igen, då Facebook gick ut med att annonserna blir klickbara och kan på så sätt leda besökaren till relevant målsida. Detta menar många med att det faktiskt kommer gå att nå en lönsamhet med Instagram annonsering.

Format och placeringar

Ännu är det oklart exakt vilka format annonserna kommer vara. Detta i kombination med att Instagram nyligen gick ut med att användarna numera kan ladda upp bilder som inte är i det klassiska ”box” formatet. Men vi kan med säkerhet konstatera att de kommer komma som 600×600.

När kommer det till Sverige?

En fråga jag ofta får är när det planeras att komma till Sverige. Nu kan vi äntligen gå ut med att annonserna släpps för alla den 1 oktober i år. Något Sveriges annonsörer ser framemot.

Vad kostar klicken?

Likt Facebook annonsering kan du välja om du ska betala per klick (CPC) eller visning (CMP). Så att säga vad en klick kostar blir svårt. Något vi får vänta och se helt enkelt!

Vilka bör annonsera på Instagram?

Alla som har sin målgrupp på Instagram, dvs alla. Frågan är om det kommer vara lika lönsamt för alla. Men ett råd jag kan ge är att du bör ha full koll på dina Facebook annonser och AdWords annonser innan du börjar med denna kanalen. Vilket jag tror kommer driva betydligt mer konverterande trafik.