Sökmotoroptimering (SEO)

sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering (SEO) betyder att man optimerar sin sida/ för att bättre synas i sökmotorer. Det finns flera parametrar som har betydelse när det kommer till att optimera din hemsida för sökmotorer. Kortfattat handlar det om att optimera innehåller och strukturen på sajten samt hur mycket länkar och vilka länkar som pekar till din sajt.

Har du funderat över hur du på bästa sätt kan sökmotoroptimera din hemsida/webshopp? Du är du inte ensam. Det finns massor utav åsikter och
spekulationer kring vad som är rätt och vad som är fel. Här tänkte jag dela med mig utav mina bästa tips!

Det första du ska göra när du ska börja din sökmotoroptimering är att lära dig rätt ifrån början. §Du kan lägga stor tid på något som du kanske måste göra om när du väl kan se helheten i din sökmotoroptimering. Jag tänkte därför börja med att kort beskriva vilka delar det finns inom sökmotoroptimering.

Analys

Det första du ska göra är att analysera vilka sökord som du vill vara synlig på. Det är viktigt att du inte chansar dig fram, utan att du faktiskt lägger tid på att hitta rätt sökord som kommer gynna dig i längden. Annars kommer allt arbete du lagt ner att vara i onödan. Ett bra sätt för att analysera sökord är Keyword Planner.

OnSite

När du hittat vilka sökord som är lämpliga och som du vet kommer att gynna dig. Gäller det att hitta vilken sida
som du vill optimera för dessa ord. Du bör därför ta dig en riktig funderare på vilka sidor som är bäst lämpad för det valda sökordet. Kom ihåg att ”breda ord” som cykel. Alltid bör ligga högt upp i strukturen, då du förmodligen har flera olika cyklar lämpar sig ordet ”cykel” bäst högt upp i kategori-strukturen.

OnPage

När du vet vilka sidor som du vill jobba med börjar egentligen det riktiga SEO-arbetet. Som du kan läsa om under sökmotorkonsult, så finns det flera delar utav OnPage optimeringen. Kolla in din närmare för att se exakt hur du på bästa sätt optimerar din sida. Har du redan lagt ner mycket tid och vill kolla om det är bra? Använd då gärna det här seo verktyget, något som jag använder dagligen.

sökmotoroptimering onpage

OffPage

När du har gjort klart all OnPage är det dags att börja ranka, det är nu det blir viktigt med allt som inte har med din sida att göra. Nämligen länkar. En länk är alltså en länk ifrån en annan sida till din sida. Det är ett sätt för Google att ”validera” din hemsida. Är du populär och har bra innehåll, är det naturligt att folk vill länka till dig. Google vill ju givetvis ge sina besökare de bästa resultaten och kommer därför att visa den sidan som är ”populärast”.

Den största utmaningen många har är just strukturen. Något som är väldigt viktigt att ha i åtanke är hur du väljer att bygga dina undersidor. Detta för att du ska kunna länka så högt upp i strukturen som möjligt för att gynna allt underliggande. Om du jobbar med en webshopp ska alltid dina kategorier ligga så högt som möjligt i strukturen. Då gynnas du av länkkraften till alla sidor som du länkar vidare till internt. Du vill alltså försöka fånga länkkraften så högt som möjligt i hierarkin.

Sökmotoroptimering OffPage