Sökmotorkonsult

VAD ÄR EN SÖKMOTORKONSULT?

 

Vad är en sökmotorkonsult?

Jag får ofta frågan, vad gör en sökmotorkonsult egentligen? Eller varför ska jag tänka på SEO, hur optimerar jag min sida? osv. Sagt och gjort så skapade jag en lite ”guide” för vad du ska tänka på inför sökmotoroptimering. Om du ska inhandla olika tjänster inom SEO eller göra det själv. Det är alltid bra att kunna grunden först!
Jag har läst igenom många guider och bloggar ute på nätet om hur sökmotoroptimering fungerar, och visst det är bra information. Men vad är det egentligen som gör sökmotoroptimering så lönsam som den faktiskt är? Hur tillämpar du det på bästa sätt för din verksamhet?  Jag kommer ta upp grunderna inom SEO och vad du ska tänka på och hur vi som sökmotorkonsulter jobbar för att få bästa lönsamhet!

Man kan dela upp arbetet i tre delar. Vilket är Analys, On Page och Off Page. Där det sistnämnda är något som du alltid kommer att behöva arbeta med.

Analys

Innan du börjar optimera din sida för olika sökord så gäller det att ha rätt sökord. Men det kommer då frågan ”vad är rätt sökord”. Det är något som kräver lite närmare granskning än vad man kan tro. Det vanligaste misstaget som jag stött på är att folk vet vilka sökord de vill vara synliga på, men aldrig varför. Jag får alltid höra vilda spekulationer kring vad man tror ska fungera osv. Men det viktigaste du kan göra är att kolla vart du har en möjlighet att nå bra placeringar med de resurser du är villig att lägga. Det du borde göra innan du väljer vilka sökord du vill optimera emot är att kolla 3 viktiga saker.

Sökvolymer – Finns det tillräckligt med trafik för att optimera mot detta sökord? Enklaste sättet att kolla är att använda Google AdWords Sökordsplanerare.

Konkurrens – Hur ser konkurrensen ut på Google? Hur många länkar har dina konkurenter, är det värt din tid/resurser att optimera mot valt sökord? Ett bra verktyg som de flesta använder är Majestic SEO och Ahrefs där kan du se hur mycket länkar dina konkurrenter har.

On Page – Kolla hur det ser ut på dina konkurrenters landningssidor, har de en bra optimerad sida? Eller saknar de många viktiga element är chansen stor att du kan ta goda placeringar. Ett verktyg som jag ofta använder är www.sokmotorkonsult.se. Där kan du snabbt få en överblick hur pass bra optimerad din konkurrents sida är.

För att summera handlar det mycket om hur mycket tid eller andra resurser som du är villig att investera, gör en tydlig plan för dig själv. Så kan du men många goda förutsättningar lyckas med ditt SEO arbete.

On Page

On Page känner säkert många av er redan till, det är grunden, dina förutsättningar för att vara synlig på Google. On Page är som sagt ganska självklar för många och kanske inte det vanligaste att anlita en sökmotorkonsult för. Men jag vill ändå ta upp de 5 viktigaste momenten / stegen för att lyckas med en bra On Page optimering.

Titel – En titel ska max innehålla 64 tecken, den ska också innehålla sökordet som du valt att optimera för följande sida. Gärna i början av titeln.

Unik – Det är mycket viktigt att allt innehåll som du har på din sida är unikt. Se därför upp med att lägga ut innehålla som kommer direkt ifrån fabrik eller där du annars anar att andra kan ha använt samma innehåll. Det är också av stor vikt att innehållet är relevant.

H1a – Det förvånar mig än idag, hur många som glömmer bort att inkludera valt sökord i h1a:n. Det är av stor vikt att du gör det!

Bilder – Det är fortfarande många som inte väljer att döpa sina bilder till valt sökord, lika så att ”tagga” det med rätt alt-taggar. Med rätt alt-taggar menar jag det som beskriver bilden, men också valt sökord.

Meta Description – Denna ska ALLTID vara unik för varje undersida. Lägg gärna lite extra tid på att få till bra innehåll i de viktigaste sidorna/kategorierna. Akta dig dock, den får inte passera 156 tecken. Så välj orden väl!

Ett bra tips om du är helt grön på vad On Page innebär, är att läsa lite närmare på olika forum på nätet. Själv föredrar jag Sökmotorkonsult.se och Ehandel.se.

Off Page

Off Page är något som du aldrig kommer blir färdig med. Varför jag säger det är egentligen de faktum att vi lever. Och så länge vi lever kommer vi ”länka”. Så du kan jobba ihop hundratals länkar och ligga med väldigt bra placeringar. Men fortsätter du inte att jobba med länkar (förhoppningsvis bra naturliga länkar via ett gott länkbete) kommer dina konkurrenter förr eller senare att komma ikapp dig.

Mitt absolut bästa tips är därför att jobba med länkbete. Vad som menas med länkbete är att du jobbar med innehåll eller produkter som förhoppningsvis folk vill berätta för sina nära och köra om. Antigen via Sociala Medier, Bloggar eller andra medier. Är du intressant vill folk berätta för andra varför du är intressant. Detta sker oftast med en länk till din hemsida. Men detta blir ett moment 22, för syns du inte kommer inte hitta ditt intressanta innehåll och ingen kommer att kommer kunna länka till det. Därför är du i princip tvungen att jobba med egna länkar i början.

Det jag hade rekommenderat då är att kolla vilka sidor du skulle vilja ha länkar ifrån. Oftast bygger man egna s.k. ”satellitsidor” vilket i själva verket är en informationssida om en specifik produkt eller om en shop som helhet (detta knep är ganska vanligt och något som många sökmotorkonsulter använder sig utav). Detta beror på vilket sökord som du väljer att optimera emot. Dessa brukar inte ta så mycket tid att bygga upp, men ger en helt okej avkastning. Men vill du åt länkar med högre Page Rank hade jag kollat över möjligheten att byta länkar med någon som har ett närliggande ämne som dig själv.

Jag vill dock avsluta med att säga att du bör vara försiktig med vilka länkar du jobbar till dig, och framförallt hur du gör det. Görs det på fel sätt kan du få förödande konsekvenser.

 

 

sökmotorkonsult-seo

 

 

 

sokmotorkonsult-analys

 

 

 

 

 

 

sökmotorkonsult-onpage

 

 

 

 

 

 

sökmotorkonsult-offpage